20/09/2022, 20:00 JU "Zahumlje"
Snažan pečat privrednom i kulturno – prosvjetnom, razvoju Nikšića na razmeđi 19. i 20. ostavila je porodica Šobajić. Imetak koji su sticali bavljenjem privrednom djelatnošću često su ulagali u razvoj kulture grada . Dva brata Maksim i Boško potom Simo, Petar, Ilija i Branko Šobajić spadaju u istaknute ličnosti svoga doba, dok su Miloš i Dragan, takođe, na sebi svojstven način obilježili novije doba.
U ponedjeljak, 19.septembra u koncertnoj sali Muzičke škole „Dara Čokorilo“ Nikšić, sa početkom u 20 h, biće održana tribina Kultopis čiji će gost biti prof. dr Dragan Šobajić, muzički pisac i prevodilac .
Razgovor sa profesorom Šobajićem vodiće Kristina Radović, istoričarka umjetnosti i urednica programa u JU „Zahumlje“. Organizator tribine je JU „Zahumlje“ u saradnji sa Muzičkom školom „Dara Čokorilo“ , a u okviru Septembarskih dana 2022.
Dr Dragan Šobajić po vokaciji je pijanista. Posle školovanja u Tel Avivu, Beogradu, Zagrebu i Moskvi nastupao je kao pijanista u gradovima SFR Jugoslavije (Beograd, Titograd, Zagreb, Zadar, Budva, Skoplje) i SSSR-a (Moskva, Rostov na Donu). U više navrata je snimao za potrebe Radio i TV Beograda i TV Titograda. Održao je niz koncerata-predavanja o klavirskom stvaralaštvu Baha, Betovena, Šopena i Bramsa na osnovu kojih je nastao jedan broj njegovih knjiga iz oblasti pijanizma.
Bio je profesor po pozivu na muzičkim akademijama i fakultetima u regionu – Cetinju, Istočnom Sarajevu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu za predmete Istorija i teorija pijanizma, Metodika nastave klavira i Metodologija naučnoistraživačkog rada. Duži niz godina bio je angažovan na doktorskim i specijalističkim studijama na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu i kao profesor po pozivu na Muzičkoj akademiji u Sarajevu. Profesor je emeritus na Slobomir P Univerzitetu u Bijeljini.
Bio je jedan od pokretača Muzičke akademije u Titogradu. Na Muzičkoj akademiji na Cetinju pokrenuo je magistarske studije iz metodike nastave klavira, a na Muzičkoj akademiji u Istočnom Sarajevu odsek za klavir i magistarske studije iz metodike nastave klavira. Na Akademiji u Sarajevu pokrenuo je doktorske i magistarske studije iz metodike nastave klavira. Na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu pokrenuo je predmet Istorija i teorija pijanizma (osnovne studije) i Istorija izvođaštva (specijalističke i doktorske studije). Bio je član žirija na Saveznom takmičenju u Zagrebu 1983. i na Međunarodnom konkursu-festivalu „Krasnodarskaя kamerata“ u Krasnodaru 2011, 2013. i 2015. godine.
Do sada je objavio deset knjiga i jedan broj stručnih i naučnih članaka koji se bave problemom odnosa između izvođaštva i srodnih teorijskih disciplina – istorije muzike, pedagogije i psihologije. Među njegovim knjigama posebno se ističu: Temelji savremenog pijanizma (Novi Sad: Svetovi, 1996), Dušan Trbojević: Portret umetnika (Novi Sad: Matica srpska, 2003), Franc List: Stvaralac i izvođač (Beograd: FMU, 2. izd. 2001), Slušanje zamišljenog: Betoven, Šopen, Brams – eseji iz klavirske muzike (Cetinje, Podgorica: Muzička akademija, Dom omladine „Budo Tomović“ 1999), Klavirska muzika: O stvaralaštvu, izvođaštvu i pedagoškom radu istaknutih muzičara (Beograd: Udruženje muzičkih i baletskih pedagoga Srbije, 2018).
U sklopu svog univerzitetskog rada preveo je niz stručnih knjiga sa ruskog i engleskog jezika među kojima se ističu: Nacrt za jednu novu estetiku muzike Feruča Buzonija, Psihotehnička škola pijanizma J. Levina, K. Lajmera i J. Hofmana. Nedavno je u izdanju Službenog glasnika iz Beograda izašao njegov prevod knjige Muzika, smisao i besmisao doajena svetskog pijanizma Alfreda Brendela i Sazvežđe Franca Lista učenika ovog legendarnog pijaniste O. Buasje, A. Zilotija i A. Gelriha. Uskoro, u izdanju iste kuće izlazi prevod knjige istaknutog nemačkog pijaniste Edvina Fišera Betovenove klavirske sonate.
Izvor: JU „Zahumlje“
{{komentar.osoba}} :
{{komentar.tekst}}